Kitten Bogdan

post je fotos van je Siberische Kat & Neva Masquerade hier
Sibrussia
Cattery lid *****
Berichten: 181
Lid geworden op: 02-12-2011 07:58

Bericht door Sibrussia » 07-01-2012 08:56

Sibrussia schreef:Mooi mannetje!
Boedha's Home schreef:Mooi mannetje .
Een gedachte Yvonne ;) haha
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Afbeelding

Boedha's Home
Catterymember **
Berichten: 44
Lid geworden op: 02-12-2011 12:00

Bericht door Boedha's Home » 07-01-2012 09:46

Sibrussia schreef:
Sibrussia schreef:Mooi mannetje!
Boedha's Home schreef:Mooi mannetje .
Een gedachte Yvonne ;) haha
Haha niet gezien :oops:

Sibrussia
Cattery lid *****
Berichten: 181
Lid geworden op: 02-12-2011 07:58

Bericht door Sibrussia » 09-01-2012 23:41

HansvanWanrooij schreef:dat was me de laatste tijd ook al opgevallen dat de oren groter worden en bij sommige zie je ook de neus langer worden.
Dat valt mij ook op dat de Sibeer soms erg op de Main Coon 'lijkt' die neus/snoet vindt ik dan teveel MC over de oren weet ik dan niet precies het verschil maar die zijn idd best groot bij veel Siberen. Maar zoals jullie al beschrijven laten we hier vooral op blijven letten en de oorspronkelijke sibeer in zijn waarde laten ;)
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Afbeelding

Jorristho
Moderator *****
Berichten: 76
Lid geworden op: 01-12-2011 18:39

Bericht door Jorristho » 09-01-2012 23:50

Het hele punt is, hoe keuren de keurmeesters. Het moment dat zij gaan zeggen dat de oren te klein zijn, en het zijn fokkers die graag op het podium willen, dan zullen er grote oren komen. 'Want de keurmeester weet hoe een specifieke ras er uit moet zien'. Daar ben ik het dus ten dele mee eens. Ook daar zijn persoonlijke voorkeuren die een rol kunnen spelen. Ik persoonlijk zou het jammer vinden als er grotere oren en meer snuit op de Sibeer komt. Dat kan ook een doel zijn waar je naartoe fokt. Het behouden van de oorspronkelijke Sibeer.
__________________________________________
Groetjes,
Patty en haar harige vriendjes!

Sibrussia
Cattery lid *****
Berichten: 181
Lid geworden op: 02-12-2011 07:58

Bericht door Sibrussia » 10-01-2012 07:49

Jorristho schreef:Het hele punt is, hoe keuren de keurmeesters. Het moment dat zij gaan zeggen dat de oren te klein zijn, en het zijn fokkers die graag op het podium willen, dan zullen er grote oren komen. 'Want de keurmeester weet hoe een specifieke ras er uit moet zien'. Daar ben ik het dus ten dele mee eens. Ook daar zijn persoonlijke voorkeuren die een rol kunnen spelen. Ik persoonlijk zou het jammer vinden als er grotere oren en meer snuit op de Sibeer komt. Dat kan ook een doel zijn waar je naartoe fokt. Het behouden van de oorspronkelijke Sibeer.
Ja, daar heb je een groot punt!!! Dat is bij de Labradors idem de keurmeesters bepalen volledig hoe een ras eruit komt te zien, eerst waren de zwaar bebouwde en grove Labradors in trek, nu komen ze daar weer op terug. Persoonlijk vind ik het podium niet belangrijk heb ik bij de hondenshows ook niet. Ik wil wel graag dat mijn poezen hun punten halen voor min. Kampioen (CH) maar een plaatsje op het podium sla ik niet af hoor ;)
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Afbeelding

HansvanWanrooij
Site Admin
Berichten: 235
Lid geworden op: 29-11-2011 11:26

Bericht door HansvanWanrooij » 10-01-2012 08:18

Sibrussia schreef:
Jorristho schreef:Het hele punt is, hoe keuren de keurmeesters. Het moment dat zij gaan zeggen dat de oren te klein zijn, en het zijn fokkers die graag op het podium willen, dan zullen er grote oren komen. 'Want de keurmeester weet hoe een specifieke ras er uit moet zien'. Daar ben ik het dus ten dele mee eens. Ook daar zijn persoonlijke voorkeuren die een rol kunnen spelen. Ik persoonlijk zou het jammer vinden als er grotere oren en meer snuit op de Sibeer komt. Dat kan ook een doel zijn waar je naartoe fokt. Het behouden van de oorspronkelijke Sibeer.
Ja, daar heb je een groot punt!!! Dat is bij de Labradors idem de keurmeesters bepalen volledig hoe een ras eruit komt te zien, eerst waren de zwaar bebouwde en grove Labradors in trek, nu komen ze daar weer op terug. Persoonlijk vind ik het podium niet belangrijk heb ik bij de hondenshows ook niet. Ik wil wel graag dat mijn poezen hun punten halen voor min. Kampioen (CH) maar een plaatsje op het podium sla ik niet af hoor ;)
Dat klopt, je ziet ook wat voor problemen het kan opleveren als de keurmeester gaat bepalen hoe een hond/kat eruit moet gaan zien denk daarbij alleen maar eens aan de problemen die ontstaan zijn bij de Engelse buldog. Ik hoop dat de kattenfokkers zich niet laten verleiden tot zulke praktijken. Een ding is zeker als je alleen op de wensen van keurmeesters gaat fokken, dan gaat in de meeste gevallen het ras er niet op vooruit maar meestal krijg je dan een terugval in het ras, wat niet meteen zichtbaar zal zijn maar na verloop van tijd komen de problemen vanzelf wel.
Siberische katten een hobby? nee het is een verslaving !

sandra
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-12-2011 12:28

Bericht door sandra » 10-01-2012 10:03

kijk maar naar de perzen, die neus moest maar platter en platter..

op de laatste show waar mijn ma was in duitsland, waren er 2 heel verschillende keurmeesters.. de 1 vond quinta en dusha verschrikkelijk met al dat haar en de andere vond ze geweldig.
er heeft ook een sibeer gewonnen met hele korte haren en niet het type wat wij zo mooi vinden. Terwijl de andere keurmeester juist die van ons heel erg mooi vond en het niet eens was met die andere keurmeester..

Jorristho
Moderator *****
Berichten: 76
Lid geworden op: 01-12-2011 18:39

Bericht door Jorristho » 10-01-2012 17:59

En dat is toch waar het over gaat. Zij hebben ervoor geleerd zou je zeggen. Zij weten de verschillen. Ik heb 2 'oude'-types neva... hoe kan dat nou.... het ras is nog niet zo lang erkend en nu al een oud type, als we er allemaal in mee gaan dan gaan we de Perzen en de Engelse Bulldog achterna. En het gaat bij ieder diersoort zo die meedoet aan shows. Bij de Maine Coons zeggen we wel eens met welk boekje hebben sommige keurmeesters geleerd om te keuren. En een keurmeester kun je niet aanspreken over het al dan niet kloppen van de keuringen. Dus blijven we met dit aspect zitten en zullen de fokkers zelf zo verantwoordelijk moeten zijn om de rasstandaard objectief in de gaten te houden. Want ook onder de fokkers is een verschil van mening hoe een Sibeer er uit moet zien..... dus......
__________________________________________
Groetjes,
Patty en haar harige vriendjes!

sandra
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-12-2011 12:28

Bericht door sandra » 10-01-2012 22:26

ja pcies, maar ik vind wel dat we niet mee moeten gaan met de grillen van een keurmeester.
Omdat die ineens besluit dat ze op een maincoon moeten gaan lijken met lange koppen, grote oren enz.
en dan nog maar niet te horen over hun haren. die moeten ineens kort.
sorry, maar het zijn langharige katten dan ga je toch geen korte vacht fokken...

maja keurmeesters..
Ik denk dat je als fokkers onderling gewoon goed moet kijken wat wenselijk is. Een tweede maincoon/noorse boskat hoeft er niet bij toch. Die zijn er al! Laten we het ras gewoon uniek houden!

HansvanWanrooij
Site Admin
Berichten: 235
Lid geworden op: 29-11-2011 11:26

Bericht door HansvanWanrooij » 10-01-2012 23:32

Ik denk persoonlijk als je meegaat met
de keurmeesters dat het hele ras ten
dode opgeschreven is. Alleen maar te denken
aan de unieke vacht van onze Sibeer. Die gaan
we zeker niet op het spel zetten omdat sommige
keurmeesters een rara kronkel gedachte hebben over
wat hun leuk vinden zonder daarbij te kijken wat de
standaard is om de kat te verbeteren en hem wel
zo dicht mogelijk bij zijn natuurlijke oorsprong te houden
dat lijkt me meer belangrijk dan wat keurmeesters willen zien
Siberische katten een hobby? nee het is een verslaving !

Plaats reactie