Inteelt?!

vragen over de gezondheid van de Siberische kat plaats ze hier
Plaats reactie
Sibrussia
Cattery lid *****
Berichten: 181
Lid geworden op: 02-12-2011 07:58

Inteelt?!

Bericht door Sibrussia » 29-02-2012 19:49

Op het labradorforum las ik het volgende maar vind dit ook zeer van toepassing in de kattenwereld dus heb ik het enigszins aangepast en wil het hier plaatsen omdat er in de kattenwereld ook vaak hoge inteeltpercentages te vinden zijn zeker bij ons ras: De Sibeer.

Lijnteelt of afgezwakte inteelt is nou juist één van de grote boosdoeners bij de slechte gezondheid van rashonden/katten. Door veel te dubbelen op een voorouder, verklein je steeds maar weer de genetische variatie in je ras. Als vader en moeder familie van elkaar zijn, hebben ze immers voor een deel dezelfde genen. Die komen dubbel in de pups terecht. De pups zijn dus homozygoot voor die genen. Zo verlies je genetische variatie. En als fokkers in een populatie dat maar blijven doen, hou je te weinig variatie over. Genetische variatie is nodig om gezond te blijven.

Daarbij komt dan ook nog dat van iedere generatie honden er maar heel weinig zich mogen voortplanten. Dan praat je over 10% of soms zelfs minder die zich mag voortplanten. Vaak zijn dat ook nog eens de honden/katten uit dezelfde showlijnen/catteries. Zo krijg je een stapeleffect in het verlies aan genetische variatie.

Ook bij een groot ras als bijvoorbeeld de labrador hoef je bij de meeste honden niet zo heel ver terug te gaan op de stamboom, om dezelfde voorouders te vinden. Vrijwel alle labradors zijn in de verte familie van elkaar. En dat betekent dus: ze zijn gedeeltelijk homozygoot. Die homozygotie moet je niet gaan vergroten, die moet eigenlijk juist minder worden om een gezonde populatie te houden.

Daarnaast geldt dat dubbelen op genen een groter risico geeft dat er verborgen foute genen gedubbeld worden. Dan krijg je pups waarin die recessieve aandoeningen zichtbaar worden.

Je moet dus eigenlijk zo veel mogelijk fokken met onverwante dieren c.q. een zo laag mogelijk inteeltpercentage om het ras ook voor te toekomst te behouden.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Afbeelding

Jorristho
Moderator *****
Berichten: 76
Lid geworden op: 01-12-2011 18:39

Bericht door Jorristho » 29-02-2012 21:16

Ik ben het eens met je als je zegt dat we op moeten passen met lijnteelt en dat het niet wenselijk is. Maar als je zegt dat het inteeltpercentage bij de Sibeer hoog is denk ik dat je eens bij wat andere rassen moet gaan kijken. Bij de Maine Coon is bijv. een inteeltpercentage van 15% heel netjes. Daar is natuurlijk van alles over te zeggen. Dit is ook doordat het ras overvraagt is. Iedereen wilde zo'n grote stoere kat. En dan is het aan de fokkers om hier goed mee om te gaan. In tegenstelling tot vroeger hebben wij nu Pawpeds en Internet en dat is een hele hulp bij het zoeken van mooie matches die ook het inteeltpercentage acceptabel houden. Een inteeltpercentage van 0% is ideaal en is natuurlijk heel fijn om dat zo te houden, maar het is niet zo dat een percentage van 2% nu plotseling 'foute' stambomen geeft. Ik denk dat je moet waken om hier zo een zwaar oordeel aan te hangen. Als je als fokker je verantwoordelijkheid neemt en goed de stambomen uitzoekt, ook in samenhang met de nodige testen en de gezondheid van de voorouders, dan hou je de gezondheid van de Sibeer goed. De inteeltpercentages zijn niet alleszaligmakend, een gezonde lijn is mogelijk nog belangrijker. Je kunt een inteeltpercentage van 0 hebben, en allerlei voorouders die dood neergevallen zijn door bijv. HCM, wat heb je dan aan het percentage? Let wel op, dit is geen vrijbrief voor een hoger inteeltpercentage. Het ideale is natuurlijk een gezonde lijn met 0%. Laat dat het fokdoel zijn.
__________________________________________
Groetjes,
Patty en haar harige vriendjes!

Sibrussia
Cattery lid *****
Berichten: 181
Lid geworden op: 02-12-2011 07:58

Bericht door Sibrussia » 29-02-2012 22:12

Jorristho schreef:Ik ben het eens met je als je zegt dat we op moeten passen met lijnteelt en dat het niet wenselijk is. Maar als je zegt dat het inteeltpercentage bij de Sibeer hoog is denk ik dat je eens bij wat andere rassen moet gaan kijken. Bij de Maine Coon is bijv. een inteeltpercentage van 15% heel netjes. Daar is natuurlijk van alles over te zeggen. Dit is ook doordat het ras overvraagt is. Iedereen wilde zo'n grote stoere kat. En dan is het aan de fokkers om hier goed mee om te gaan. In tegenstelling tot vroeger hebben wij nu Pawpeds en Internet en dat is een hele hulp bij het zoeken van mooie matches die ook het inteeltpercentage acceptabel houden. Een inteeltpercentage van 0% is ideaal en is natuurlijk heel fijn om dat zo te houden, maar het is niet zo dat een percentage van 2% nu plotseling 'foute' stambomen geeft. Ik denk dat je moet waken om hier zo een zwaar oordeel aan te hangen. Als je als fokker je verantwoordelijkheid neemt en goed de stambomen uitzoekt, ook in samenhang met de nodige testen en de gezondheid van de voorouders, dan hou je de gezondheid van de Sibeer goed. De inteeltpercentages zijn niet alleszaligmakend, een gezonde lijn is mogelijk nog belangrijker. Je kunt een inteeltpercentage van 0 hebben, en allerlei voorouders die dood neergevallen zijn door bijv. HCM, wat heb je dan aan het percentage? Let wel op, dit is geen vrijbrief voor een hoger inteeltpercentage. Het ideale is natuurlijk een gezonde lijn met 0%. Laat dat het fokdoel zijn.
Helemaal mee eens maar we moeten bewaken dat de inteeltpercentages niet te hoog worden. Soms zie ik inteeltpercentages van 10-24% het is puur ter informatie en iedereen moet kijken wat hij/zij acceptabel is maar daarom is het uitzoeken van de stamboomlijnen ook zo belangrijk ;) Vond het in elk geval een interessante discussie.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Afbeelding

HansvanWanrooij
Site Admin
Berichten: 235
Lid geworden op: 29-11-2011 11:26

Bericht door HansvanWanrooij » 03-03-2012 01:23

Inteelt is altijd gevaarlijk, het hangt ook van hoever je terug gaat kijken natuurlijk. Ik zal een voorbeeld geven. Dit doe ik naar aanleiding van ons gesprek in Einhoven. ik heb bv Peggy en Zidan ingevoerd om te kijken waar het inteelt zou beginnen zoals je aangaf op de show. Ik heb een proefdekking gedaan met zowel Sharm en Peggy en Zidan en Peggy daarbij stuite ik op inteelt in de 9e en 10e generatie als ik me het goed herinner. Alleen praat je dan niet meer over inteelt dat is er dan al lang uitgefokt want als je tot de 6e tot de 9e kijkt is er 0.00% inteelt van beide kanten. :D
Siberische katten een hobby? nee het is een verslaving !

Sibrussia
Cattery lid *****
Berichten: 181
Lid geworden op: 02-12-2011 07:58

Bericht door Sibrussia » 03-03-2012 10:28

HansvanWanrooij schreef:Inteelt is altijd gevaarlijk, het hangt ook van hoever je terug gaat kijken natuurlijk. Ik zal een voorbeeld geven. Dit doe ik naar aanleiding van ons gesprek in Einhoven. ik heb bv Peggy en Zidan ingevoerd om te kijken waar het inteelt zou beginnen zoals je aangaf op de show. Ik heb een proefdekking gedaan met zowel Sharm en Peggy en Zidan en Peggy daarbij stuite ik op inteelt in de 9e en 10e generatie als ik me het goed herinner. Alleen praat je dan niet meer over inteelt dat is er dan al lang uitgefokt want als je tot de 6e tot de 9e kijkt is er 0.00% inteelt van beide kanten. :D
Dat is inderdaad mooi. Het was puur ter informatie omdat het in de rashondenwereld zo vreselijk fout is gegaan dat we dat moeten voorkomen met ons prachtige Sibeer. De weggefokte genen krijg je nooit meer terug nl. Dus laten we allemaal waakzaam zijn hierop ;)
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Afbeelding

Plaats reactie