Ik heb jullie ervaringen nodig!

vragen over de gezondheid van de Siberische kat plaats ze hier
Plaats reactie
Jorristho
Moderator *****
Berichten: 76
Lid geworden op: 01-12-2011 18:39

Ik heb jullie ervaringen nodig!

Bericht door Jorristho » 27-01-2012 22:17

Ik heb jullie ervaringen nodig!
Het gaat nu over een Maine Coon dus het zou eigenlijk onder de Babbelhoek horen, maar omdat dit ook bij de Siberische kat kan voorkomen heb ik gekozen voor het Gezondheidshoekje. Mocht het niet goed staan, dan gaarne verplaatsen naar de Babbelhoek.

Ik heb hier Lanah, geboren december 2009, dus net 2. Ze heeft mammatumoren gekregen van de meest agressieve soort. Ze zijn binnen 3 weken gegroeid van een erwtje tot 1 cm en niet 1 bultje, nee 2 lijsten met meerdere tumoren op meerdere plaatsen. Nu moet ik maandag een beslissing nemen want de operatie moet snel gedaan worden. Haar moeder O-Ren is overleden aan een tumor ergens in haar lijfje, op nog geen 4 jarige leeftijd. Nu heb ik 2-3 opties.
De eerste optie is niets doen, de tweede optie is eerst één kant doen en kijken hoe ze dat oppakt, de derde optie is indien mogelijk qua vel, alles in 1 keer. Lanah is goed verzekerd dus als het om de financiële kant gaat zijn de opties geen probleem.
Wat achterliggende informatie is dat Lanah redelijk hysterisch KAN zijn, niet goed in de groep ligt, maar een geweldige knokker is. Bij de open poezen wordt ze op de huid gezeten en bij Trooper, als hij het op zijn heupen heeft, is ze ook aan de beurt om gewoon lekker te donderjagen en dat kan dan niet. Ze heeft redelijk veel problemen gehad met haar ingewanden, waar ze nu redelijk goed van bijgekomen is. Ze is een redelijk grote poes qua hoogte en lengte maar haar gewicht is minimaal.
De operaties worden zwaar omdat beide lijsten tot in de liezen en oksels weggehaald moeten worden, dus rigoureuze chirurgie. Durf ik het aan? Haar postuur was één van de redenen waarom ik haar heb laten steriliseren.
Nu wil ik graag jullie ervaring horen met zo’n operatie. De kans dat het terugkomt is erg groot volgens de artsen. Wil ik haar dit aandoen? Doe ik niets gaat ze dood, laat ik haar opereren stel ik het misschien maar een paar maanden uit, of in het allergunstigste geval heeft ze nog een langer leven. Wat zijn jullie ervaringen met operatie en het terugkomen ervan???
__________________________________________
Groetjes,
Patty en haar harige vriendjes!

HansvanWanrooij
Site Admin
Berichten: 235
Lid geworden op: 29-11-2011 11:26

Bericht door HansvanWanrooij » 28-01-2012 01:18

Hoi ikzelf heb niet de ervaring met een kat maar Mila heeft het gehad met een hond, deze is geopereerd aan mamatumoren en deze zijn terug gekomen. Mila is toen opnieuw naar de dierenarts gegaan en kreeg als antwoord dat er niets meer aan te doen was verder de hond kon niet meer lopen, en zijn haar viel uit. Mila is toen gaan zoeken en vond mensen die natuurlijke medicijnen maakt voor zulke dingen. Het rare is dat na 6 maanden ze totaal genezen was. Maar dit was niet in Nederland. Ik wil wel met Mila kijken of we het kunnen achterhalen en misschien op kunnen laten sturen maar dat is niet zeker of dat gaat lukken. Ik wil je geen valse hoop geven dat het gaat lukken. Maar het spreekwoord zegt wie niet waagt wie niet wint. Ik hoor het wel of we moeten gaan zoeken.
:(
Siberische katten een hobby? nee het is een verslaving !

Sibrussia
Cattery lid *****
Berichten: 181
Lid geworden op: 02-12-2011 07:58

Bericht door Sibrussia » 28-01-2012 11:23

Jeetje wat een lastige beslissing mijn eerste gevoel zegt haal de poes uit haar lijden met zo'n kleine kans zou ik haar de ellende willen besparen. Andere kant als Hans zegt dat er meer mogelijkheden zijn twijfel ik. Maar ik weet zelf uit ervaring met mijn eerste hond dat uitstel alleen afstel is en ik de hond er uiteindelijk niet gelukkig mee heb gemaakt. Sterkte met deze moeilijke beslissing!
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Afbeelding

Jorristho
Moderator *****
Berichten: 76
Lid geworden op: 01-12-2011 18:39

Update, bezoek dierenarts!

Bericht door Jorristho » 30-01-2012 18:10

Hierbij het verhaal van moment 1 tot nu.
Lanah is herplaatst en er was toen niets mis. Zo’n anderhalve week na haar verhuizing belde het nieuwe baasje mij op dat ze toch de verzekering over wilde nemen omdat er 2 bobbeltjes gevonden waren. Omdat Lanah echt gek werd van het alleen zijn is ze weer terug naar huis gekomen. De dierenarts van haar wilde even het verloop afwachten. Na 2 weken voelde ik meerdere bobbeltjes en ik heb haar gelijk naar mijn dierenarts gebracht. Die vond het ook niet goed en heeft mij gelijk doorgestuurd naar Emmeloord naar Oncologie. De bultjes waren intussen gegroeid van maatje chocoladekorrel tot maat erwt. Nu zijn sommige al zeker 1 cm. Inderdaad mammatumoren geconstateerd en ook gelijk thoraxfoto’s genomen, die waren schoon. Terugverwezen naar mijn eigen dierenarts en daarvan moest ik het weekend gebruiken om een beslissing te nemen. Maar wat nu????? Gegoogled tot ik blauw in het gezicht zag, jullie lastig gevallen, een ander forum lastiggevallen om maar het antwoord te krijgen wat ik (deep down) wilde horen. Niet gehoord. Het werd mij echt wel duidelijk, ze had geen reële kans. Ik heb een heel goed gesprek gehad met mijn dierenarts die weet dat ik van rechtdoorzee hou, en de uitkomst is….. het is goed zo. We gaan niet over tot opereren. De kans van slagen is zo minimaal. Het feit dat de mammatumoren met kleine tentakeltjes in het omliggende weefsel zitten maakt het heel moeilijk om alles weg te halen. Plus het feit dat ze tot en met de lymfeknopen weggehaald moeten worden. Zij heeft niets te verzetten. Ze is en blijft mager. De operatie is zo ingrijpend en dat voor uitstel van een paar maanden. Ze heeft nu waarschijnlijk nog een paar maanden tot een jaar, als we gaan opereren is het misschien tops 2 jaar. Ik vind niet dat het tegen elkaar opweegt dus ze gaat nog een paar mooie maanden tegemoet en als de tijd daar is en de tumoren worden te groot en oncomfortabel of ze gaan open, dan moeten we helaas afscheid van haar gaan nemen. Het is dramatisch, maar gelukkig heeft zij er geen weet van. Ik ga wel kijken of er op alternatief gebied nog mogelijkheden zijn.
Dit was het weer even, ik ga weer even verder met janken want het grijpt mij erg aan. Bedankt nog voor jullie input!
__________________________________________
Groetjes,
Patty en haar harige vriendjes!

Sibrussia
Cattery lid *****
Berichten: 181
Lid geworden op: 02-12-2011 07:58

Bericht door Sibrussia » 30-01-2012 18:21

Patty, wat een moedige beslissing. Sterkte ermee!
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Afbeelding

Hensha
Berichten: 13
Lid geworden op: 29-11-2011 21:00

gezondheid

Bericht door Hensha » 30-01-2012 19:08

Dit is vreselijk naar voor je Patty, maar ik vind dat je een goede keuze heeft gemaakt, heel veel sterkte ermee.
Wij, Hans en Hennie zijn gek op onze 7 katten.

HansvanWanrooij
Site Admin
Berichten: 235
Lid geworden op: 29-11-2011 11:26

Bericht door HansvanWanrooij » 31-01-2012 07:20

Hoi Patty

Na het lezen van dit stuk, kan ik alleen maar zeggen heel veel sterkte de komende tijd

geniet van de tijd die haar gegeven word het afscheid zal zwaar genoeg zijn. het doet altijd pijn als je een van je lievelingen verliest of als je weet dat er een tijd aangebonden gaat worden door zoiets.

heel veel sterkte
Siberische katten een hobby? nee het is een verslaving !

tjarda-hope
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2012 18:22

Bericht door tjarda-hope » 31-01-2012 12:51

wat een moeilijke beslising :cry: heel veel sterkte en hoop dat je nog een mooie tijd met haar mag hebben
*Carpe diem quam minimum credula postero*
Afbeelding

Plaats reactie