Gebruiken jullie de pil tegen krols zijn of niet?

vragen over de gezondheid van de Siberische kat plaats ze hier
HansvanWanrooij
Site Admin
Berichten: 235
Lid geworden op: 29-11-2011 11:26

Bericht door HansvanWanrooij » 12-01-2012 11:18

ik gebruik de pil niet, De reden daar hebben we het al over gehad, dat is een van de redenen waarom ik niet de pil gebruik. De andere kant van het verhaal is natuurlijk dat je katten kunnen stoppen met eten door de hormoon wisselingen elke keer. Dus je moet afwegen wat je het belangrijkste vind. Krols en het mauwen aanhoren. Of de pil gebruiken, het is niet altijd dat er iets gebeurd. Ik heb met een Main Coon het jaren gebruikt op haar. Zonder problemen. Het risico dat na het stoppen van de pil kan het soms wel een hele tijd duren voor je poes weer krols word.

Ik zal een voorbeeld geven. Ik heb die bewuste poes bijna 7 maanden op de pil gehad. Toen ben ik gestopt met het geven van de pil ik dacht met haar een nest te gaan fokken. Toen heeft het 21 maanden geduurd na het stoppen van de pil voordat ze weer de eerste keer krols werd. En verder raad je het wel dus na eerste dekking geen kittens. Al met al ik geef dus geen pil meer om de bovenstaande reden.
:)
Siberische katten een hobby? nee het is een verslaving !

Sibrussia
Cattery lid *****
Berichten: 181
Lid geworden op: 02-12-2011 07:58

Bericht door Sibrussia » 12-01-2012 11:35

HansvanWanrooij schreef:Krols en het mauwen aanhoren.
Dat is zeker het probleem niet. Ik maak me meer zorgen om de onrust in de baarmoeder onder invloed van de hormonen. Zoals de DA zegt de baarmoeder krijgt geen rust als ze zo snel op elkaar krols worden wat dus baarmoederontsteking kan veroorzaken. De pil daarentegen kan weer mamatumoren en baarmoederkanker veroorzaken. Het is dus allebei niet goed. Mijn fokster heeft het beide meegemaakt met zowel poezen die op de pil zaten en poezen die niet aan de pil zaten. Hoe meer fokkers je vraagt hoe meer meningen je krijgt. Iedereen heeft andere ervaringen en ideeën blijkt. Het risico is dus bij elke poes weer anders en niet te voorspelen. Dat maakt de keuze ook zo moeilijk. Ik heb nu met de DA afgesproken om het een week of 5 aan te kijken hoe vaak en hoe lang ze krols is. Afhankelijk daarvan kijken we dan of het 'beter' is als ze aan de pil zit. Dus we wachten het nog maar even af.

Met honden is het toch weer anders, daar gebruik ik ook geen pil en ik heb een teefje die in verhouding ook vaker loops is dan de gemiddelde 6 maanden. Maar ook daar is de 'activiteit' in de baarmoeder onder invloed van hormonen een gevaar op het ontwikkelen van een baarmoederontsteking. Bij poezen wordt er vaker gebruik gemaakt van de pil mijns inziens.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Afbeelding

sandra
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-12-2011 12:28

Bericht door sandra » 12-01-2012 18:22

ik denk dat het twee kwaden tegen elkaar afwegen is.

Hier hou ik haar gewoon goed in de gaten, maar mevrouw is zo heftig krols, ze at bijna niet en ja fijn is het voor haar ook niet!

Bij mijn ouders waren beide dames die aan de pil zitten vrij snel na het stoppen met de pil krols en beide zwanger nadien.
dus het is gewoon heel verschillend.
Sowieso heb je door al die hormoonwisselingen toch al meer kans op mammatumoren.

Sibrussia
Cattery lid *****
Berichten: 181
Lid geworden op: 02-12-2011 07:58

Bericht door Sibrussia » 12-01-2012 19:11

sandra schreef:ik denk dat het twee kwaden tegen elkaar afwegen is.

Hier hou ik haar gewoon goed in de gaten, maar mevrouw is zo heftig krols, ze at bijna niet en ja fijn is het voor haar ook niet!
Je hebt helemaal gelijk en bedankt voor alle tips, meningen en ervaringen! Gelukkig is ze niet heel heftig krols en merk ik nog niet dat ze afvalt of dat ze veel minder eet maar ik hou het voorlopig even in de gaten en anders gaan we gewoon de pil geven al dan niet een halve of 1x per 2/3 weken zoals ik ook een tip kreeg via facebook.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Afbeelding

Jorristho
Moderator *****
Berichten: 76
Lid geworden op: 01-12-2011 18:39

Bericht door Jorristho » 13-01-2012 00:22

Sibrussia schreef:
sandra schreef:ik denk dat het twee kwaden tegen elkaar afwegen is.

Hier hou ik haar gewoon goed in de gaten, maar mevrouw is zo heftig krols, ze at bijna niet en ja fijn is het voor haar ook niet!
Je hebt helemaal gelijk en bedankt voor alle tips, meningen en ervaringen! Gelukkig is ze niet heel heftig krols en merk ik nog niet dat ze afvalt of dat ze veel minder eet maar ik hou het voorlopig even in de gaten en anders gaan we gewoon de pil geven al dan niet een halve of 1x per 2/3 weken zoals ik ook een tip kreeg via facebook.
Waarmee je ook weer voorzichtig moet zijn. Het gaat er om dat de hormoonspiegel niet teveel schommelt. Dat kan ook slecht zijn, daar kun je ook weer problemen mee krijgen. Je moet per poes bekijken wanneer ze weer toe is aan de pil, en als je dat merkt dan ben je eigenlijk al te laat. Dus de volgende pil moet je dan eerder geven. Dat kan 1x per week zijn of 1x per 8 dagen of een andere variant.
__________________________________________
Groetjes,
Patty en haar harige vriendjes!

Sibrussia
Cattery lid *****
Berichten: 181
Lid geworden op: 02-12-2011 07:58

Bericht door Sibrussia » 23-01-2012 17:28

Gisteravond Peggy voor het eerst de minipoezenpil gegeven (een hele) omdat ze erg was afgevallen na 2x krols 200 gram sinds ze hier woont :( Vanaf nu ga ik wekelijks een halve pil geven en hopen dat ze weer snel op gewicht komt en weer rust krijgt om haar energie in het groeien te stoppen. Blijft lastige keuze maar denk wel het beste voor Peggy voor nu.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Afbeelding

Jorristho
Moderator *****
Berichten: 76
Lid geworden op: 01-12-2011 18:39

Bericht door Jorristho » 23-01-2012 17:41

Kijk wel uit dat ze voldoende krijgt, dus dat de hormoonspiegel niet teveel stijgt en daalt. Dat is nog slechter dan iedere week een pil. Je zou ook kunnen kijken hoe ze reageert en dan een pil in de anderhalve week te geven. Het moment dat ze veranderd gedrag vertoond ben je eigenlijk al te laat. dus dan moet ze de volgende keer iets meer pil of minder dagen ertussen. Zelf neig ik naar de 2e oplossing omdat je dan directer/makkelijker de hormoonspiegel kunt beïnvloeden.
__________________________________________
Groetjes,
Patty en haar harige vriendjes!

Sibrussia
Cattery lid *****
Berichten: 181
Lid geworden op: 02-12-2011 07:58

Bericht door Sibrussia » 23-01-2012 17:46

Jorristho schreef:Kijk wel uit dat ze voldoende krijgt, dus dat de hormoonspiegel niet teveel stijgt en daalt. Dat is nog slechter dan iedere week een pil. Je zou ook kunnen kijken hoe ze reageert en dan een pil in de anderhalve week te geven. Het moment dat ze veranderd gedrag vertoond ben je eigenlijk al te laat. dus dan moet ze de volgende keer iets meer pil of minder dagen ertussen. Zelf neig ik naar de 2e oplossing omdat je dan directer/makkelijker de hormoonspiegel kunt beïnvloeden.
Deze tip kreeg ik van iemand die dit al jaren doet bij haar poezen en natuurlijk is niet elke poes hetzelfde maar het werkt bij meerdere fokkers. Mocht blijken dat het niet voldoende is zal ik het zeker uitzoeken wat voor Peggy werkt want idd schommelende hormonen wil ik ook voorkomen!
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Afbeelding

Jorristho
Moderator *****
Berichten: 76
Lid geworden op: 01-12-2011 18:39

Bericht door Jorristho » 23-01-2012 18:32

Ik heb het ook zo geprobeerd maar bij Dress werkte het niet. Zij had voor haar nestje 1 pil per anderhalve week nodig. Na deze zwangerschap 1 pil per week. Dus het verschilt nogal, ook per poes. Het is even zoeken maar zal prima lukken!
__________________________________________
Groetjes,
Patty en haar harige vriendjes!

HansvanWanrooij
Site Admin
Berichten: 235
Lid geworden op: 29-11-2011 11:26

Bericht door HansvanWanrooij » 23-01-2012 19:50

En met Siberen is het helemaal anders dan met de meeste rassen, Het is ook nog sterk afhankelijk of je poezen uit Rusland geïmporteerd zijn. Het is algemeen bekend dat import poezen over het algemeen niet reageren op een laag pil gebruik. Je moet het proberen omdat elke poes ander reageert wat Patty ook al aangeeft. Met Siberen moet je zeker per poes bekijken. Onze Rozalia gaat er dus gewoon doorheen. Zo zie je maar dat het sterk afhankelijk is van welke poes.
Siberische katten een hobby? nee het is een verslaving !

Plaats reactie