Gebruiken jullie de pil tegen krols zijn of niet?

vragen over de gezondheid van de Siberische kat plaats ze hier
Sibrussia
Cattery lid *****
Berichten: 181
Lid geworden op: 02-12-2011 07:58

Gebruiken jullie de pil tegen krols zijn of niet?

Bericht door Sibrussia » 30-12-2011 12:10

Onze Peggy is voor de eerste keer krols geworden en is nu 10 maanden oud. Ons plan is haar met ongeveer 1,5 jaar te laten dekken. Hoe vaak ze krols zal zijn en hoe lang is natuurlijk nog niet bekend maar bij onze eerste poes was dat elke 2 weken en een week lang krols. Die hebben we toen de pil gegeven (Minipil later Perlutex). Nu willen we eigenlijk kijken hoe het gaat zonder pil.

Graag hoor ik jullie ervaring betreffende het gebruik van wel of geen pil en hoe jullie het met jullie fokpoezen doen.

Natuurlijk als er geen fokplannen zijn zou ik de poes te laten steriliseren.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Afbeelding

Hensha
Berichten: 13
Lid geworden op: 29-11-2011 21:00

krolse poes

Bericht door Hensha » 30-12-2011 12:52

Zou eerst maar afwachten hoe vaak ze krols wordt, als het ook om de 2 weken is zou ik haar de pil geven totdat ze 14 maanden is.
Zo heb ik het ook gedaan.
Want dan kan ze daarna eerst 1 of 2 keer krols worden en dan naar de kater, ondertussen is ze wel 18 maanden.
Wij, Hans en Hennie zijn gek op onze 7 katten.

Boedha's Home
Catterymember **
Berichten: 44
Lid geworden op: 02-12-2011 12:00

Bericht door Boedha's Home » 02-01-2012 14:02

Ik durf geen pil meer geven het eindigde hier in een baarmoederontsteking en gedragsverandering.
Dus hoe ik het nu ga doen moet ik nog even zien

HansvanWanrooij
Site Admin
Berichten: 235
Lid geworden op: 29-11-2011 11:26

Bericht door HansvanWanrooij » 02-01-2012 14:22

Nee, wij gebruiken geen pil omdat het risico te groot is om een baarmoederonsteking te krijgen of erger nog baarmoeder k***ker. ik wil het risico niet nemen. Het kan ook gewoon goed gaan bv ik heb de pil gebruikt op een main coon poes en die heeft er nooit problemen mee gehad. Maar dierenartsen raden het ook niet aan om te gebruiken op een fokpoes.
Siberische katten een hobby? nee het is een verslaving !

Jorristho
Moderator *****
Berichten: 76
Lid geworden op: 01-12-2011 18:39

Bericht door Jorristho » 02-01-2012 16:02

Soms kun je niet anders dan de pil geven of de andere optie is steriliseren. Mijn Dress (MCO) is om de andere week krols voor een week lang. Het risico op een baarmoederontsteking is dan erg groot. De kans op mammatumoren is groot bij gebruik van de pil. Dat is een afweging die je als fokker moet maken. Ik zou hierdoor maar 1 nestje doen en een poesje houden zodat ik de lijn nog heb. Helaas was het poesje een kopie van mamma en dat wil je niet, je wil toch wat punten 'veranderen' ... dus hou ik mamma nog even open en op de pil. Het hoeft niet altijd fout te gaan.
De 2 nevadames zijn bijna nooit krols dus die geef ik geen pil. Als zij 2x per jaar krols zijn is het veel. Dus een lot uit de loterij! Hoe Crissy het gaat doen is afwachten.
__________________________________________
Groetjes,
Patty en haar harige vriendjes!

Sibrussia
Cattery lid *****
Berichten: 181
Lid geworden op: 02-12-2011 07:58

Bericht door Sibrussia » 02-01-2012 16:53

Bedankt voor jullie reacties, we wachten het maar even af hoe het gaat lopen gelukkig was Peggy niet heel lang krols ± 4 dagen. Heb wel genoten van haar hoor wat zijn ze dan toch schattig en lief!
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Afbeelding

Boedha's Home
Catterymember **
Berichten: 44
Lid geworden op: 02-12-2011 12:00

Bericht door Boedha's Home » 02-01-2012 17:04

Is ze snachts ook schattig en lief ?? :lol:

Sibrussia
Cattery lid *****
Berichten: 181
Lid geworden op: 02-12-2011 07:58

Bericht door Sibrussia » 02-01-2012 17:57

Boedha's Home schreef:Is ze snachts ook schattig en lief ?? :lol:
Ach een beetje miauwen maar viel alles mee hoor!
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Afbeelding

sandra
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-12-2011 12:28

Bericht door sandra » 05-01-2012 10:59

Mijn dame zit wel aan de pil en met een goede reden ook. Ze is zo heftig krols en sproeit dan alles onder.
Om haar dan te kwellen met broekjes, niet in de woonkamer mogen en dat soort dingen, zit ze aan de pil.
hier nog geen problemen gehad met de pil. Hou haar natuurlijk wel goed in de gaten.

Sibrussia
Cattery lid *****
Berichten: 181
Lid geworden op: 02-12-2011 07:58

Bericht door Sibrussia » 12-01-2012 08:29

Nu 2 weken en 2 dagen verder is Peggy weer krols. Ze wordt waarschijnlijk aug/sept. gedekt. Lastig hoor wat nu 'beter' is (of minder slecht) de pil of 'regelmatig' krols :?
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Afbeelding

Plaats reactie