Overerving van zilver

alles over Gentica kun je hier plaatsen en vragen
Plaats reactie
cattery_Bereginia
Moderator *****
Berichten: 7
Lid geworden op: 29-11-2011 15:49

Overerving van zilver

Bericht door cattery_Bereginia » 03-12-2011 16:27

Jean-Paul Maas
director emeritus van IALC RUI,
expert AB RUI

Inhibitor
In de zilverkleurige groep van katten alleen het einde van elke individuele haren en kleine witte (vyserebrena) basale deel van het haar. Dit is het gevolg van de remming van basale pigmentatie gen-remmer, die wordt aangeduid met het symbool "I" (van het woord Ingibitor). Hoe sneller het gen begint "I", de lichtere kleur van de kat indruk.
Deze "zilver"-gen bestaat als katten agouti (shishshilly, zilver shaded) en katten non-agouti (rokerige kleuren) als een zwarte kat reeks, en de kat rode serie.
In de praktijk, om het zilver agouti Silver te onderscheiden van de non-agouti mogelijk om de neus spiegel: zilver agouti (Chinchilla & Silver Shaded) hebben een baksteen-rode neus, randen donkerder rand (de zogenaamde "agouti-neus"). Om heel precies te zijn, moet eraan worden herinnerd dat zowel genetische agouti vachtkleur (in hun genotype is ten minste een gen A), maar tabby patroon dat ze moet zo afwezig of schaduw. De spiegel is rokerig neus, een reeks van kleuren, genetische non-agouti (een genotype - aa) - volledig gekleurd en heeft een donkere contrasterende rand. Smoky schildpad kan twee-tone spiegel de neus, maar ook zonder agouti-rand. In zilver cat rood-serie dit verschil, uiteraard, heel arbitrair.
Geschilderd langs de lengte van het bovenste deel van haar ("tip, kantelen ', dat wil zeggen, de" tip tippirovanny "- niet te verwarren met de" tikkende ", dat is aangevinkt, bestaande uit afwisselend donker-licht strepen) silver tabby kleuren zonder markeringen, verdeeld de volgende typen:



Fair nuances
Om verschillende redenen, fenotypische te delen op Shell, Schaduw en Smoke is zeer voorwaardelijk. In de praktijk, al deze kleuren zijn fenotypisch vloeiend van de ene naar de andere. Allereerst is de lengte van kantelen (gekleurde deel van het haar) en de intensiteit van het contrast met het ongeverfde gedeelte van het haar grotendeels bepaald door polygene. Daarom zijn er vele variaties en gradaties van de kwaliteit van deze kleuren: donker chinchilla, te licht of te donker shaded silver, rook van kantelen of niet voldoende met weinig of geen basale lichter haar.
In aanvulling op polygenen, al het zilver team kleuren afhankelijk van leeftijd en seizoensgebonden veranderingen: is het pigment geproduceerd alleen aan het begin van de haargroei, dus in tijden van vervelling en groei van nieuwe haren kunnen we niet de echte kleur van een bepaald dier te zien. Dat is waarom alle kortharige rassen niet zijn verdeeld in chinchilla en schaduw, en gecombineerd tot een groep met okrasnuyu gemeenschappelijke naam "getipte" (tippirovannye).
In de juridische praktijk, langharige dieren, zou ik raden u aan de volgende criteria:
Als de vraag rijst of een kat is te donker of te licht chinchilla shaded silver, vervolgens geleid naar buiten achterpoot tot aan de hak. Als de vachtkleur in deze plaats is wit, is de kat geschat op schaduw, maar als het grijs, zilver, hoe schaduw.
Als de vraag rijst of een kat is te donker of shaded silver is te licht rook, is het noodzakelijk om zich te concentreren op de neus leer. Als de kat 'agouti-neus ", wordt geschat als zilver shaded, of als de spiegel is volledig geschilderd neus, de ijle lucht.
Als de vraag zich voordoet, is de rokerige kat met onvoldoende contrast of vaste gekleurd is (tenminste, niet zilver) met een ongelijke kleur op de lengte van het haar, navigeer vervolgens op het gehoor borstel (niet de uiteinden van de oren, namelijk in de oren). Als het oor borstel wit, de kat probeerde als rokerig, zo niet - dan is het op geen enkele wijze verbonden met de zilveren kleur.
Natuurlijk, met een zilverachtige kleur rood, zelfs deze criteria zijn niet altijd accuraat.
Ik zou graag uw aandacht aktsentrirovat aan het feit dat de rechters worden beoordeeld op basis van de katten die ze zien geen andere weg. Rechters niet oordelen stambomen, en zo ja het passend zou zijn om te zeggen dat ze niet veroordeeld en veterinaire conclusie: "Ik ben dr. X, een dierenarts, verklaar ik dat de haak op de staart - dit niet een zaal van de staart, als gevolg van de impact van de keuken deuren, zahlopnuvsheysya door een plotselinge windvlaag. Daarnaast is de stam van Little Paradise is niet rokerig, maar het contrast in kleur verschenen in verband met het gebruik van drugs. "
We moeten niet vergeten dat het aantal stambomen uitgegeven door de onevenredig grote aantal bestaande clubs, die alleen in Europa een paar honderd. Een genetische kennis van degenen die verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van stambomen, laat veel te wensen over. Het merendeel van de stambomen die ik heb gezien en perevidel in zijn leven, is niet vrij van de vervelende fouten, typefouten, en vaak gewoon uit een bewuste leugen, op instigatie van gewetenloze fokkers en mogelijk gemaakt door de grote onafhankelijke kwekerijen en het onvermogen om het gebrek aan kennis controle op het deel van de club functionarissen. Soms is dat gebeurt en de kat onder de veteranen amateur die denken dat een beetje onschuldig leugen - niet een doodzonde ...
Dit alles heb ik net gezegd voor het enige doel om u te waarschuwen: niet vertrouwt blindelings stambomen en knieën. Stambomen kan u met een beetje hulp om de kleur te verduidelijken, maar je moet niet op hen rekenen in het maken van een beleidsbeslissing.

Zilveren kleur is afhankelijk van niet alleen gen "I"
Maar terug naar genetica. In de genetica zilveren kleur is afhankelijk van een paar genen:


(In de eerdere literatuur, zijn deze allelen aangewezen geen symbolen I en i, en de symbolen en Su Su, want genen die de werking van andere genen bekend als remmers of onderdrukkers, Ingibitor of Supressor te onderdrukken).
In tegenstelling tot de vorming van zilver in de eerste plaats worden de werkzaamheden van de zogenaamde "silver" locus. Dominant gen-I remmer voorkomt de vorming van pigment korrels en gedeponeerd ze langs de lengte van het haar. Recessief gen voor dezelfde i, in tegenstelling, maakt het mogelijk de normale vorming en afzetting van pigment korrels over de lengte van het haar van de ronde pigmentkorrels voor vaste kleur elliptische voor agouti-kleur.
Zo, gen-I-remmer, voorkomt of vermindert drastisch de productie van pigment korrels.

Gen "A" een rol speelt
Echter, niet alles is zo eenvoudig en transparant we nog niet konden uitleggen je de verandering in de concentratie van pigment, die een verandering in kleur van het haar geheel gekleurd naar wit oorzaken. In dit verband wil ik even terugkomen op de vorming van agouti-kleur van de vacht. Onder invloed van het agouti-gen is niet alleen de uitbreiding van de pigmentkorrels, maar hun depressie langs de lengte van het haar. Met andere woorden, is de afname in de concentratie van pigment korrels over de lengte van het haar (minder pigment korrels per lengte-eenheid van het haar) veroorzaakt door het agouti gen A, onder invloed van gen-remmer ik onderhouden een ronde vorm en pigment korrels zijn niet van plan om hun elliptische vorm te trekken. De combinatie van kleine pigmentkorrels, het behoud van een ronde vorm - en creëert het effect van de zilverwitte glans. Het resultaat van deze gezamenlijke effect van de A + I kan worden vergeleken met de negatieven een uitstekend contrast en de helderheid waarmee de foto is afgedrukt, maar de kleuren zijn omgedraaid, pomenyalist precies het tegenovergestelde. Hetzelfde mechanisme kan worden waargenomen in de silver tabby. Tabby patroon - het is zwarte tekening op een zilver-wit, omdat onder invloed van de inhibitor gen heb ik geëlimineerd alle tussenliggende geel-bruine kleur.

Rook, een gen-remmer I. Niet-fguti (aa) en epistase
Zoals ik hierboven al zei, ik inhibitor gen heeft een effect op de non-agouti katten "aa". Dit fenomeen verklaart ook de theorie tabby. Nogmaals, alle katten - Tabby, non-agouti "aa" onderdrukt slechts de uitdrukking van tabby-gemaskerde sample design. Echter, de non-agouti katten de concentratie van pigment in de wortel van het haar enigszins verminderd in vergelijking met de rest van het haar. Onder invloed van de inhibitor gen I spaarzame concentratie van het pigment verandert in zilver-witte kleur, en onder invloed van non-agouti gen "en" produceerde een verhoogde hoeveelheid van de pigmentkorrels, zodat de lengte van de zilver-witte haar is veel minder dan mogelijk zou zijn als het gen " A ".
Alles wat gezegd, ik denk dat je zal geen verrassing om te vernemen dat de Chinchilla, Schaduw zilver, tin (Shaded Silver met koperen ogen) en Silver Tabby, als het eruit ziet geen verschillende kleuren ze hetzelfde genotype hebben: Abdi-. Het verschil is alleen in een set van polygenen. In de taal van de genetica, chinchilla's - is bruin tabby, gewijzigd door de aanwezigheid van inhibitor gen (Chinchilla in het is bijna altijd in de homozygote toestand II), en voor vele generaties zijn geselecteerd voor een maximale korte-kantelen en de maximum-fuzzy-tabby patroon.
Smoky zwarte kat serie, als een non-agouti vachtkleur genotype hebben de volgende: AAB-D-

Rood zilver
Zilver kleur rood serie genaamd Shell-Cameo ("rood" chinchilla), Schaduw Cameo ("rode" shaded zilver) en Red Smoke. Achtergrond kleuren, zwart en rood, en al hun derivaten, waaronder schildpad, kan worden gecombineerd met zilver. Er is echter een fundamenteel verschil tussen de zwarte rook en rood rook. Zoals reeds vermeld, de non-agouti geen effect op de oranje pigment, kan zo rood rook niet worden fenotypisch non-agouti. Wanneer er een vraag over de verschillende tabby tekening, in dit geval praten we over een rood zilver tabby (Red Silver Tabby) en als gevolg van een genetische verklaring hierboven gegeven, geven wij de voorkeur om zelfs de woorden te vermijden Cameo Tabby (Cameo Tabby). Alle rood zilver hebben genotype: DIO (O). Het verschil tussen A en aa, zoals Chinchilla, Shaded Silver en Silver Tabby met een hand en (zwart) Rook Aan de andere kant, in de rode serie zo vanzelfsprekend.

Gouden kleuren
Goud kleuren zijn in feite niets anders dan een zwart tabby, en het feit dat hun stambomen aanwezig zijn heterozygoot zilver katten, verandert niets.
De reden waarom goud ziet er anders uit zwart tabby, is niet alleen dat, Chinchilla en Shaded Silver gevormd onder invloed van de inhibitor gen, maar ook in het feit dat tijdens de lange kweek kwekers het minst significant cijfer tabby gezocht, met bijzondere aandacht genotype polygenen set. Dit verklaart de fenotypische verschil tussen goud en zwart tabby.
Tussen zilver en goud kleuren, is er een fundamenteel verschil. Bij de Golden kleuren geen inhibitor gen I. Genotype gouden kleuren ABD-ii. Dus, ik denk dat niemand zal verrast zijn door het feit dat vanaf een paar zilveren niet de ouders niet zilver kitten geboren worden. Als zilver was verdwenen uit het fenotype, dan is het niet in het genotype. Dominante eigenschap kan niet overslaan generaties. "Wat is niet te zien, en dat is niet in de winkel."

Het geheim van de erfenis
In tegenstelling, kan het recessieve genen het geheim doorgegeven van generatie op generatie, bijna voor onbepaalde tijd. Om te laten zien u de mogelijkheid van een geheime erfenis recessief gen, laat ik u een grafiek van de paring tussen de twee dieren, waarvan er een dominant gen homozygoot zijn voor de inhibitor en de andere heterozygoot voor het gen-remmer. Ondanks het feit dat in ons voorbeeld, de drie dominante gen ik kans op vier om het passeren van de volgende generatie van een recessief gen is 50%, dat wil zeggen een tot twee.


We schrijven * \ * en niet ♀ \ ♂, omdat seks partners geen verschil in de opeenvolging van zilver te maken.
50% van de kittens - homozygoot voor een dominant gen: II.
50% van de kittens - heterozygoot zijn voor een dominant gen: Ii.
Recessieve kenmerken kunnen worden opgeslagen in het genotype van een opmerkelijk lange tijd, en doorgegeven van generatie op generatie, zonder enige zichtbare aanwezigheid. Dat is de reden waarom men gelooft dat zeven tot kruisingen analyseren om ervoor te zorgen dat de kat is homozygoot voor een dominant gen. En toch ...

Zwart met groene ogen
Deze theorie impliceert dat zeldzaam, maar theoretisch, door het kruisen van twee Shaded Golden, heterozygoot voor het agouti-gen (genotype - Aa) kan worden zwart geboren katje effen kleur. En zulke gevallen hebben voorgedaan in de razvedencheskoy de praktijk. Maar de meeste clubs nog niet geregistreerd bent kittens vanwege een onjuiste oogkleur: groen, in plaats van koper. Ik kan geef toe dat ik graag een zwarte kat te zien met een ander type opmerkelijke jade ogen. Deze combinatie van kleur en oogkleur wordt erkend in oosterse ras, maar is verboden in het Perzisch. Waarom? Maar ... Ik heb al gezegd, naar mijn mening, de logica - onbemind kind in amateurisme van de kat.

Overzicht
Silver Series controleert de aanwezigheid of afwezigheid van geel pigment in de bodem van elke haar. De serie bestaat uit twee allelen, I en i. "I": de aanwezigheid van zilver contrast, "i" betekent dat er geen zilver contrast.
De dominante allel heet het zilver serie "Ingibitor", het symbool "I" en heeft betrekking op een gen dat vertraagt, remt of voorkomt de ontwikkeling van pigment in de wortel van het haar. Dit gen voorkomt de vorming van bruine of gele langwerpige ellipsvormige pigment korrels en hun verdeling over de lengte van het haar. Het vroegere werk in de schakelaar op het gen, hoe helderder de kleur.
Inhibitor gen is effectief in het werken met beide agouti gaat, en de non-agouti, als met een reeks van zwart en rood met de kleur-serie.

Woordenboek
Allel (allel) - een alternatieve vorm van hetzelfde gen, die dezelfde locus (vast) op de twee chromosomen van een paar in beslag neemt. Allelen kunnen dominant, of een dominant retsesivnye, en de andere recessief.
Autosoom (autosoom) - autosomale chromosomen of aseksueel - homologe chromosomen. Homologe - zo op elkaar, gebouwd op hetzelfde principe. Katten hebben 18 paren van homologe chromosomen en 1 paar geslachtschromosomen, met 19 paar chromosomen. Zie ook: chromosoom.

vertaald door Olga RakitnoeAfbeelding
Afbeelding
[/img]Afbeelding
[/img]
"There are few things in life more heart warming than to be welcomed by a cat." - Tay Hohoff

Plaats reactie